Elden Ring, اللعبه اللي كل عشاق الSoulsborne series مستنينها بقالهم كتير جدا. المخرج Hidetaka Miyazaki اخيرا طلع اتكلم عنها ووضحلنا بعض النقط المهمه اللي هتكون في اللعبه.
أي لاعب لسلسلة Dark Souls أو Bloodborne هيقولك ان تصميم اللعب دي يميل الى الخطيّه (Linearity) شويه. بس دي مش قاعده عامه لأن في بعض الأجزاء أبعد عن كونها خطيه و بتميل للعب الحر بنسبه أكبر.
لكن لما Miyazaki طلع و اتكلم عن Elden Ring, وضح أنها هتكون عالم مفتوح, بأسرار كتير اللاعب هيعيشها و يستكشفها. و ان دا حيخلي الحريه للاعب يواجه الBoss اللي هو عايزه في الوقت اللي هو عايزه منغير ما يكون مقيد بوقت و مكان معين.
دا بيوفر لللاعبين حرية التجول و الأستكشاف للعالم المبهر اللي عمله ميازاكي و شوفناه في تريلر الكشف عن اللعبه.
و ميازاكي برضو وضح ان في جزء في اللعبه اسمه The Lands Between او بالعربي (الأراضي الواصله) و اللى سماه الأسم دا هو المخرج المساعد و هو ايضا نفس المخرج اللي اشتغل على مسلسل Game Of Thrones (صراع العروش) المخرج جورج ر.ر مارتن.
و الأراضي دي هي اللي هيستكشفها اللاعب و هيقدر يحدد هيواجه مين الأول عشان ميازاكي عايز اللاعب يكون له الحريه الأكبر في الجزء دا من أعماله.
اما بخصوص صعوبة Elden Ring, فانتشرت شائعات و كلام متفاوت عن انها هتكون أسهل لعبه هو عملها لحد وقتنا دا, بس دا مش معناه انها هتكون سهله فعلا, كل الفكره انه عايز يتيح لللاعبين من مختلف الفئات تجربة اللعبه, و انها تكون مبسطه شويه عن أعماله القديمه.
ناس بتقول ان السهوله المشار ليها هنا هي مش سهوله فعليه و لكن سهولة ان عندك الاختيار انك تفوت Boss Fights معينه و ترجعلها وقت تاني لما تكون جاهز, و لكن, مفيش أخبار أكيده لسه بكدا.
كل اللي نعرفه دلوقتي ان قد ايه احنا مستنيين اصدار اللعبه الرائعه دي, و مستنيين انها مش بس ترجّعلنا شعور العاب Soulsborne لأ و كمان تدينا تجربه جديده موفقه زي ما Sekiro عملت.
أي لاعب لسلسلة Dark Souls أو Bloodborne هيقولك ان تصميم اللعب دي يميل الى الخطيّه (Linearity) شويه. بس دي مش قاعده عامه لأن في بعض الأجزاء أبعد عن كونها خطيه و بتميل للعب الحر بنسبه أكبر.
لكن لما Miyazaki طلع و اتكلم عن Elden Ring, وضح أنها هتكون عالم مفتوح, بأسرار كتير اللاعب هيعيشها و يستكشفها. و ان دا حيخلي الحريه للاعب يواجه الBoss اللي هو عايزه في الوقت اللي هو عايزه منغير ما يكون مقيد بوقت و مكان معين.
دا بيوفر لللاعبين حرية التجول و الأستكشاف للعالم المبهر اللي عمله ميازاكي و شوفناه في تريلر الكشف عن اللعبه.
و ميازاكي برضو وضح ان في جزء في اللعبه اسمه The Lands Between او بالعربي (الأراضي الواصله) و اللى سماه الأسم دا هو المخرج المساعد و هو ايضا نفس المخرج اللي اشتغل على مسلسل Game Of Thrones (صراع العروش) المخرج جورج ر.ر مارتن.
و الأراضي دي هي اللي هيستكشفها اللاعب و هيقدر يحدد هيواجه مين الأول عشان ميازاكي عايز اللاعب يكون له الحريه الأكبر في الجزء دا من أعماله.
اما بخصوص صعوبة Elden Ring, فانتشرت شائعات و كلام متفاوت عن انها هتكون أسهل لعبه هو عملها لحد وقتنا دا, بس دا مش معناه انها هتكون سهله فعلا, كل الفكره انه عايز يتيح لللاعبين من مختلف الفئات تجربة اللعبه, و انها تكون مبسطه شويه عن أعماله القديمه.
ناس بتقول ان السهوله المشار ليها هنا هي مش سهوله فعليه و لكن سهولة ان عندك الاختيار انك تفوت Boss Fights معينه و ترجعلها وقت تاني لما تكون جاهز, و لكن, مفيش أخبار أكيده لسه بكدا.
كل اللي نعرفه دلوقتي ان قد ايه احنا مستنيين اصدار اللعبه الرائعه دي, و مستنيين انها مش بس ترجّعلنا شعور العاب Soulsborne لأ و كمان تدينا تجربه جديده موفقه زي ما Sekiro عملت.