How big game industry actually is - الحجم الحقيقي لمجال صناعة الألعاب في العالم
عمرك فكرت في الحجم الحقيقي لمجال صناعة الألعاب في العالم؟
مجال صناعة الألعاب يعتبر جزء من المجالات الترفيهيه اللي بتتضمن صناعة الموسيقى, الأفلام, و غيرها من صور الفن. 

النهارده احنا هنتكلم عن حجم الجزء دا من الصناعات الترفيهيه. 

في الوقت الحالي يعتبر مجال صناعة الألعاب هو المتصدر و الأكبر و الأسرع تطورا دونا عن أي مجال تاني. و دا راجع لأسباب كتيره منها ان عدد المهتمين بالألعاب في العالم يتجاوز ال2.5 مليار نسمه, و سبب تاني أساسي و هو ان الألعاب داخلها صور كتير جدا من فنون تانيه, زي التمثيل (Motion Capture / Voice Acting) و داخلها موسيقى تصويريه رائعه في معظم الأحيان, داخلها رسم و تصميم لعوالم خياليه و أفكار بتتحول لحقيقه مش بس مجرد أفكار و خيال.

الأسباب دي تعتبر أهم الأسباب لانتشار المجال دا بشكل سريع و مبهر جدا.

في الواقع مجال صناعة الألعاب يعد أكبر مجال في العالم.
خلال عام 2019-2020 طلعت احصائيه تؤكد ان الميزانية/الأرباح اللي اتصرفت/عادت من/على صناعة الألعاب تخطت أرباح صناعة الافلام و الأغاني (مجتمعين).

و من المتوقع ان خلال العام 2025 حيكون حجم مجال صناعة الألعاب يسوى ما لا يقل عن 250 مليار دولار ان لم يتخطاها.

عشان كدا المره اللي جايه لما حد يقولك اللعب دي حاجه تافه أو الشغل فيها حاجه تافهه, خليه يقرأ أكتر و يوسع مداركه.

Leave a comment

All comments are moderated before being published