أخيرا لعبة Resident Evil 8: Village نزلت و قدرنا نشوف الفروقات الكبيره في الجرافيكس و الأداء بين الجيلين جيل الPlaystation 4 و الPlaystation 5.
بالنسبه للبلايستيشن 4 فاللعبه هتقدر تشتغل على 45fps (فريم) على دقه Resolution حوالي 900 بيكسل Pixel.
بالنسبه للبلايستيشن 4 برو, فاللعبه حشتغل على 60fps (فريم) على دقة Resolution ال1080 بيكسل Pixel.
و لو اخترنا اننا نعلي الجرافيكس ل4K فحتشتغل على 30fps (فريم)
أما بقى للبلايستيشن 5, فاحنا عندنا أداء مشرف جدا. اللعبه بتشتغل على دقة عرض 4K ب60fps, و دا أكتر من ضعف أداء البلايستيشن 4 برو, و لو شغلنا خاصية تتبع الأشعه Ray Tracing فاللعبه حتشتغل ب45fps و دا اداء غير اعتيادي لأي كونسول حتى وقتنا دلوقتي زي ما كنا قايلين في مقال قبل كدا, ان الجيل الحالي من الكونسولز قدر يقلص الفارق بشكل كبير جدا بين أداء الPC و بين أداءهم, و دي حاجه في غاية الروعه و بتحسن من تجربة الجيمرز بشكل عام.
في الصور دي هنقدر نشوف فروقات الجرافيكس دي اللي وضحناها.
:Playstation 4
بالنسبه للبلايستيشن 4 فاللعبه هتقدر تشتغل على 45fps (فريم) على دقه Resolution حوالي 900 بيكسل Pixel.
بالنسبه للبلايستيشن 4 برو, فاللعبه حشتغل على 60fps (فريم) على دقة Resolution ال1080 بيكسل Pixel.
و لو اخترنا اننا نعلي الجرافيكس ل4K فحتشتغل على 30fps (فريم)
أما بقى للبلايستيشن 5, فاحنا عندنا أداء مشرف جدا. اللعبه بتشتغل على دقة عرض 4K ب60fps, و دا أكتر من ضعف أداء البلايستيشن 4 برو, و لو شغلنا خاصية تتبع الأشعه Ray Tracing فاللعبه حتشتغل ب45fps و دا اداء غير اعتيادي لأي كونسول حتى وقتنا دلوقتي زي ما كنا قايلين في مقال قبل كدا, ان الجيل الحالي من الكونسولز قدر يقلص الفارق بشكل كبير جدا بين أداء الPC و بين أداءهم, و دي حاجه في غاية الروعه و بتحسن من تجربة الجيمرز بشكل عام.
في الصور دي هنقدر نشوف فروقات الجرافيكس دي اللي وضحناها.
:Playstation 4
:Playstation 5