Adaptive Triggers عن Haptic Feedback فرق ال
اتكلمنا قبل كدا عن controller الPlaystation 5 و عن قد ايه هو يعتبر طفره في عالم صناعة الألعاب بس منغير الدخول في تفاصيل قوي. 
المرادي هنتكلم عن خاصيه تانيه غير خاصية محاكاة البيئة اللي انت بتلعب فيها Haptic Feedback. الخاصيه اللي حنتكلم عليها انهارده هي خاصية الAdaptive Triggers. و عشان نشرح الخاصيه دي ف احنا محتاجين نشرح بمثال, و ليكن المثال Call of Duty. 

لو انت بتلعب Call of Duty أو أي لعبه Shooter عموما, أكيد هتبقى عارف ان كل سلاح ليه Recoil معين (رد فعل) و حتكون عارف انه بيفرق من سلاح للتاني. الفكره ان الأختلاف دا حتحس بيه فعليا في ايديك و دا بفضل الخاصيه دي. انك لما تدوس على زرار الR2 هتلاقي تردد و استجابه تختلف تماما من سلاح لسلاح. هتلاقي مقوامه مختلفه لما تستعمل M14 عن لما تستعمل AK-47 مثلا و حتحسها بين ايديك فعلا. مش كدا بس, انت مثلا لو بتلعب لعبه بتستعمل قوس و سهم هتلاقي ان الR2 بيديك مقوامه كأنك بتشد قوس فعلا. و تقدر تقيس على التكنولوجيا دي كل الألعاب اللي نازله و عدد المطورين اللي هيستغلوا الميزه دي. و الميزه دي في الأساس مبنيه على ربط نفس المواتير المسؤوله عن الاهتزازات(Vibration) بغطاء الزرار من الداخل. و هو دا اللي بيخلي المحرك نفسه يبني مقاومه من خلال الأهتزازات دي, فتحس بالمقاومه أكنها حقيقيه بالظبط.  


في الواقع دي من أفضل و أحسن مزايا الكونترولر العظيم دا لحد دلوقتي. و قدام متوقعين ان المطورين حيستغلوا المزايا دي كلها بشكل متوسع أكتر.  
AdaptiveAdaptive triggersControllerFeedbackHapticHaptic feedbackPlaystation 5Ps5Triggers

Leave a comment

All comments are moderated before being published