مجال صناعة الألعاب يعد الأشهر في العالم حاليا في مجالات الترفيه. و مع العدد المتزايد و الشعبيه المهوله للمجال دا, لازم أكيد نشهد تطور ملحوظ.
بين كل و جيل بيبقى في اختلاف و تكنولوجيا أحدث, بس هنكون بنكدب لو قولنا ان التطور اللي هنشهده الفتره القادمه مش حيكون ملحوظ بشكل كبير.
السبب الرئيسي في التطور دا حيكون لشركة Epic Games اللي مهما اختلفت معاها, سواء بتحبها أو بتكرهها بسبب Fortnite أو غيرها من السياسات, الا ان ليهم دور كبير جدا و شاسع في تطوير مجال الألعاب. و السبب في دا مش بس عشان Epic Games بتمتلك محرك العاب, اللي هو مش بس مجرد محرك العاب, هو يعتبر أحسن و أقوى محرك العاب و مجاني تماما للمستخدمين, دا كمان عشان سياساتهم الدودوه جدا مع مطوري الألعاب و امتلاكهم لواحد من أكبر الأسواق لبيع و شراء النماذج ال3D وهو (Unreal Marketplace).
Epic Games في الكام سنه الماضيين قدروا يطوروا محرك الألعاب الخاص بيهم المسمى Unreal Engine من Unreal Engine 4 للمحرك Unreal Engine 5.
طيب ايه الفرق؟
قبل ما نجاوب على السؤال دا لازم نشرح أكتر, هي الشخصيات و البيئه اللي في الألعاب بتتعمل أصلا ازاي.
الوحده اللي بنقدر نبني بيها أي شخصيه أو أي جماد في الألعاب اسمها Polygon و الوحده دي كل ما بتكتر في الشخصيه او الجماد الواحد, اللعبه بتتقل جدا. لو فرضنا ان الشخصيه الواحده بتتكون من 300,000 polygon و عملنا 20 شخصيه في كدا وصلنا ل6 مليون polygon.
الفكره في محرك Unreal Engine 5 على عكس Unreal Engine 4 انه بيقدر يتعامل و يعالج بيانات أكتر بكتير جدا في نفس الوقت الفعلي (in real time render) و دا بيرجع لكيفية بناء المعالجه الداخليه للمحرك الجديد دا بالاضافه لتكنولوجيا جديده اسمها Lumen, اللي بتقدر تعالج الضوء و انعكاساته بسرعه رهيبه.
و دا بيتيح اننا نستعمل شخصيات و نماذج من عدد Polygons عالي جدا, ممكن يوصل ل10 مليون في النموذج الواحد. و كل ما عدد الPolygons بيزيد, الدقه و الواقعيه بتزيد جدا, و بتزود التفاصيل.
بالتكنولوجيا دي متستغربش لما تلاقي العاب بنفس اداء و جرافيكس افلام 3D, أو زي الCinematic Trailers اللي بنشوفها للألعاب و نقول مش هي دي اللعبه, لأن الموضوع مبقاش مستحيل زي زمان و هتكون فعلا هي دي اللعبه. نديله شوية وقت بسيط, و هيكون دا هو الطبيعي بداية من الجيل الحالي.
بين كل و جيل بيبقى في اختلاف و تكنولوجيا أحدث, بس هنكون بنكدب لو قولنا ان التطور اللي هنشهده الفتره القادمه مش حيكون ملحوظ بشكل كبير.
السبب الرئيسي في التطور دا حيكون لشركة Epic Games اللي مهما اختلفت معاها, سواء بتحبها أو بتكرهها بسبب Fortnite أو غيرها من السياسات, الا ان ليهم دور كبير جدا و شاسع في تطوير مجال الألعاب. و السبب في دا مش بس عشان Epic Games بتمتلك محرك العاب, اللي هو مش بس مجرد محرك العاب, هو يعتبر أحسن و أقوى محرك العاب و مجاني تماما للمستخدمين, دا كمان عشان سياساتهم الدودوه جدا مع مطوري الألعاب و امتلاكهم لواحد من أكبر الأسواق لبيع و شراء النماذج ال3D وهو (Unreal Marketplace).
Epic Games في الكام سنه الماضيين قدروا يطوروا محرك الألعاب الخاص بيهم المسمى Unreal Engine من Unreal Engine 4 للمحرك Unreal Engine 5.
طيب ايه الفرق؟
قبل ما نجاوب على السؤال دا لازم نشرح أكتر, هي الشخصيات و البيئه اللي في الألعاب بتتعمل أصلا ازاي.
الوحده اللي بنقدر نبني بيها أي شخصيه أو أي جماد في الألعاب اسمها Polygon و الوحده دي كل ما بتكتر في الشخصيه او الجماد الواحد, اللعبه بتتقل جدا. لو فرضنا ان الشخصيه الواحده بتتكون من 300,000 polygon و عملنا 20 شخصيه في كدا وصلنا ل6 مليون polygon.
الفكره في محرك Unreal Engine 5 على عكس Unreal Engine 4 انه بيقدر يتعامل و يعالج بيانات أكتر بكتير جدا في نفس الوقت الفعلي (in real time render) و دا بيرجع لكيفية بناء المعالجه الداخليه للمحرك الجديد دا بالاضافه لتكنولوجيا جديده اسمها Lumen, اللي بتقدر تعالج الضوء و انعكاساته بسرعه رهيبه.
و دا بيتيح اننا نستعمل شخصيات و نماذج من عدد Polygons عالي جدا, ممكن يوصل ل10 مليون في النموذج الواحد. و كل ما عدد الPolygons بيزيد, الدقه و الواقعيه بتزيد جدا, و بتزود التفاصيل.
بالتكنولوجيا دي متستغربش لما تلاقي العاب بنفس اداء و جرافيكس افلام 3D, أو زي الCinematic Trailers اللي بنشوفها للألعاب و نقول مش هي دي اللعبه, لأن الموضوع مبقاش مستحيل زي زمان و هتكون فعلا هي دي اللعبه. نديله شوية وقت بسيط, و هيكون دا هو الطبيعي بداية من الجيل الحالي.