كيف يمكن للسرقه و الاقتباس تطوير مجال صناعة الألعاب؟
كل شئ في حياتنا بيبدأ بفكره. أي اختراع, أي وسيله بتسهل علينا حياتنا بدأت بفكره, و من ضمنها سبل الترفيه.

في عالم الفن و الألعاب في جمله شهيره جدا, مقترنه بمجال الترفيه و ممكن نطبقها على مجالات تانيه كتير في حياتنا, الجمله دي هي (There are no more original ideas) و معناها باللغه العربيه, انه لا يوجد أفكار أصليه جديده. ولكن هل دا معناه اننا نسرق من غيرنا الأفكار دون مراعاة الملكيه الفكريه؟

الفنان العبقري بابلو بيكاسو Pablo Picasso له جمله شهيره جدا قال فيها (Good artists borrow, Great artists steal) و معناها بالعربي ان الفنانين البارعين بيستعيروا بينما الفنانين العظماء بيسرقوا.

و في الحقيقه كلامه صحيح.

السرقه أو الاقتباس في عالم الألعاب هو من أفضل المكونات لاخراج لعب رائعه. عندنا في عالم الألعاب قصص عظيمه جدا سواء بدأت من الصفر, او اقتبست عن غيرها. و مش شرط قصص بس, و كمان ميكانزم اللعب نفسه Game Mechanics. 

ليه تتعتبر السرقه و الأقتباس شئ كويس في عالم صناعة الألعاب؟

لأن ببساطه, الاقتباس مش بيقف على ما تم اقتباسه بس, لأ دا بيحاول انه يتفادى كل غلطات المنظومه الأولى و بيزيد عليها.

عندنا مثلا في عالم الألعاب نوع العاب الباتل رويال (Battle Royale) ناس كتير بدأت تعرفه لما لعبة Player Unknown: Battlegrounds نزلت على Steam. و في الحقيقه اللعبة دي مش هي اللي بدأت الفكره و النوع دا من الألعاب, هو كان مقتبس عن لعبه DayZ, و مود تاني في لعبة Minecraft اسمه Hunger Games. و جت بعد كده Fortnite و Apex Legends طوروا فيه و موقعوش في نفس أخطاء لعبة PUBG أو DayZ.

مثال تاني على كده العاب الMoba المشهوره جدا زي League of Legends, Dota 2, Mobile Legends و غيرها. كل دول في الواقع مقتبسين عن مود لاعبين اخترعوه في لعبه Warcraft 3 اللي نزلت سنة 2002, يعني من 19 سنه!

الأمثله دي بتوضحلنا ليه السرقه مع التطوير بتفيد عالم الألعاب أكتر من أي شكل تاني. و لكن دا مش معناه ان المطورين يكتفوا بالسرقه دون أي تطوير أو استيحاء أفكار جديده, عشان في الحاله دي, مبيكونش في أي تطوير أو جديد يقدموه, و دا هيضر مصالحم دائما أكتر من انه هيخدمهم.


 
Game industryOriginal ideasStolen ideas

Leave a comment

All comments are moderated before being published